Usein kysyttyä
Asiantuntija vastaa tyypillisimpiin kysymyksiin.
Tällä alalla toistuu vuodesta toiseen samat kysymykset kuten mitä eroa on pinnoitteella ja vahalla tai onko mustan auton myllytys vaikeaa. Tässä vastauksia useimpiin kysymyksiin. Jos jokin askarruttaa, voit myös aina ottaa yhteyttä ja kysyä.
Onko mustan auton kiillotus haastavaa?
Kysymys nousee usein kokemuksista. Jos tekijä ei osaa työtään, jää pintaan ns. hologrammia eli kiillotuksesta syntynyttä mikronaarmua jolloin lopputulos on usein aloitusvaihetta pahemman näköinen. Kun autoja on kiillottanut satoja, ei mustan auton kiillottaminen ole sen vaikeampaa kuin valkoisenkaan. Oikeastaan asia on päinvastoin. Valkoisesta ja harmaasta joutuu enemmän etsimään poistettavia mikronaarmuja kuin mustasta.
Kannattaako autoa edes kiillottaa?
Tämä liittyy usein harhakuvaan, ettei auton maalipintaa voi saada pysymään siistinä. Jos auton osaa pestä oikein, pysyy pinta siistinä pitkään eikä uusintakiillotus ole mikään vuosittain toistettava operaatio.
Montako kertaa auton voi kiillottaa?
Auton kiillottaminen perustuu lakkapinnan ohueen hiomiseen. Mikronaarmut ovat lakkapinnassa ja kiillotettaessa lakkapintaa siitä leikataan pieni pala pois jolloin näkyvät mikronaarmut häviävät ja tilalle tulee hyvä kiilto. Poistettavien pienten naarmujen määrä riippuu kiillotuksen määrästä. Jos autossa on tehdaslakkauksen jäljiltä kovin ohut lakkapinta (esim. tietyt Hondat), voi sille tehdä käytännössä yhden oikein hyvän ja syviäkin mikronaarmuja poistavan kiillotuksen tai useamman hieman kevyemmän kiillotuksen. Toisaalta taas esim. kovalakkaiselle saksalaiselle autolle voi huoletta tehdä kunnon kiillotuksen useammankin kerran. Hinnaston erilaisiin kiillotuksiin löydät täältä: Hinnasto.
Autoni puskuri osui hieman autotallin nurkkaan, saako naarmut pois myllyttämällä?
Todennäköisesti ei saa kokonaan. Jos kastelet naarmua vedellä eikä se häviä tai tunnet sen kynnellä koittaessa 90 asteen kulmassa, on naarmu mennyt lakkauksesta läpi eikä sitä enää saa täysin poistettua. Naarmua voi kuitenkin kiillottaa jolloin sen reunat loivenevat eikä tilanne näytä enää niin pahalta kuin ennen käsittelyä.
Onko autossa enää yhtään lakkapintaa jos sitä kiillottaa monta päivää?
Auton kiillotus oikein tehtynä on useimmiten hidasta työtä. Työ tehdään kiillottamalla yksi ns. paneeli (konepelti, ovi, lokasuoja ym.) kerrallaan jonka jälkeen kiillotustahan pyyhitään pois ja katsotaan jäikö vielä poistettavaa naarmua vai saavutettiinko jo haluttu taso. Isommissa kiillotuksissa pitää käyttää myös erikokoisia koneita, jotta päästään joka kohtaan. Samoin prosessiin kuuluu rasvanpoisto, sillä kiillotustahnojen rasvan päälle ei voi asentaa pinnoitteita. Isompiin kiillotuksiin kuuluu aina myös välipesut.
Toiset ”osaavat” kiillottaa auton 2 tunnissa, mutta tästä on vielä aika pitkä matka syvään kiiltoon ja siihen, että auto näyttäisi oikeasti hyvältä vielä monen pesunkin jälkeen. Jos haluaa saada viimeisenin mikronaarmun autosta pois täydellistä näyttelykuntoa varten, onnistuu se noin 40-60 tunnissa käytettävistä menetemistä ja auton koosta riippuen.
Mitä eroa on vahalla ja pinnoitteella?
Helpompaa oikeastaa vastata mitä yhteistä niillä on: ei mitään paitsi että molempia käytetään autonhoidossa. Vahoilla on hyvin rajallinen pesunkestävyys pinnoitteihin verrattuna eli pesu voimakkaimmilla pesuainella huuhtoo ne pois. Aitoja pinnoitteita taas et saa pestyä pois normaaleilla autonhoitokemikaaleilla. Ne ovat piioksidipohjaisia ja luovat erittäin kestävän ja kiiltävän kalvon auton pintaan. Pinnoitteiden hyvä kestävyys on yksi syy miksi Cleanwheelsillä ei enää ole asennettu vahoja pitkään aikaan erilaisten pinnoitteiden korvatessa tämän puolen täysin.
Mistä mikronaarmut syntyvät auton pintaan?
Pääsääntöisesti erilaiset pyörremäiset jäljet ilmestyvät auton pintaan kolmesta asiasta. 1) Automaattikoneiden harjapesusta, sillä näissä halleissa on aina hiekkaa joka pyörii harjan ja maalipinnan välissä vaurioittaen maalipintaa. 2) Lumiharja on myös tehokas naarmuttaja varsinkin jos sitä käytetään likaista pintaa vasten, lumia ei kannatakaan talvella puhdistaa kovalla paineella. 3) Huonot käsinpesut väärillä välineillä ja menetelmillä naarmuttavat autoa enemmän kuin harjapesu. ”Aina käsinpesty” ei siis oikeastaan tarkoita mitään jos autoa ei ole pesty oikein. Tämän lisäksi jälkiä tulee mmm. mekaanikkojen haalareista, lasten leikeistä, linnun ulosteita ym. ym.
Miten maalipinta pitäisi sitten pestä?
Esipesu on kaikista tärkein, samoin puhtaat välineet. Painepesuri olisi myös hyvä olla, mutta kyllä ilmankin pärjää. Joka tapauksessa auton pitäisi olla mahdollisimman puhdas ennen kuin kosket siihen pesuvälineellä, tarkempaa oppia voit katsoa esim. Cleanwheelsin Youtube-kanavalta: Auton pesun alkeet