Pinnoitus ja kovavahaus

Näistä töistä meillä on pitkä kokemus

Auton pinnalle voidaan laittaa karkeasti kolmenlaisia tuotteita puhtaanapidon helpottamiseksi, pinnan suojaamiseksi ja kiillon lisäämiseksi. Näitä ovat

  1. Ylläpitopesun yhtydessä laitettavat tuotteet, esimerkiksi Polymatrix (Polymatrix-pesu)
  2. Vaharatkaisut: perinteiset luonnonvahat, synteettisten ja luonnonvahojen yhdistelmät tai puhtaasti synteettiset vahat.
  3. Piioksidipohjaiset pinnoitteet (Nämä ovat ns. keraamisia pinnotteita)

Keraamiset pinnoitteet

Vahojen ja pinnoitteiden erona on pesuaineiden ja kilometrien kestävyys. Vahapohjaiset autonhoitoratkaisut kestävät yleensä aineesta ja hoitomenetelmistä riippuen joistakin kuukausista noin vuoteen. Hyvät pinnoitteet taas kestävät helposti kymmeniä tuhansia kilometrejä, esimerkiksi asentamamme Korrek Pro Ceramic TCF -sarjan huipputuote Cure on kestänyt taksikäytössä yli 50 000 kilometriä. Kotimaisesta Curesta voit lukea tarkemmin valmistajan sivuilta täältä: Cure-tietoa.

Autonhoidon pohjatyöt

Aine kuin aine, mitä parempiin pohjiin se päästään asentamaan, sitä paremmin ja pidempään se toimii siinä. Pohjatyöt eivät tarkoita vain noin tunnin kestävää perusteellista pien,- raudan,- ja suolapoistavaa pesua, vaan usein myös pienten mikronaarmujen poistamista pinnasta.

Vahausta varten mikronaarmuja ei tarvitse poistaa eli autoa myllyttää, mutta kyllä se vahojen pinnassa pysymistä auttaa. Pinnoitteet itsessään ovat sen verran laadukkaita maalipinnan suojausaineita, ettei niitä laiteta ilman myllytystä käytetyn auton maalipintaan muuta kuin aivan erityisissä poikkeustapauksissa.

Myllytyksessäkin on monta tasoa. Kaikille tasoille on yhteistä, että kiilto lisääntyy ja auringossa ja parkkihallissa näkyvä mikronaarmu vähenee. Läheskään aina kaikkia naarmuja ei tarvitse poistaa. Kiillotustyöt sovitaan aina projektikohtaisesti. Tyypillisesti auton pelkkään myllytykseen menee aikaa 4-20 tuntia.

Vahaukset ja 4K

Emme toki ole hylänneet perinteistä vahausta (120 euroa). Se on hyvä vaihteoehto sellaiselle, joka vahauttaa autonsa pari kertaa vuodessa. Vahat eivät kestä voimakkaita emäksisiä pesuaineita läheskään niin hyvin kuin pinnoitteet, jonka takia vahapintaa pitää uusia. Säännöllinen vahauttaminen on myös siinä mielessä järkevää, että vahauksen yhteydessä pesemme pinnasta pois kaikki piet, suolat, lentoruosteet ym. Pinnalle tehdään pesun osalta sama syväpuhdistus ennen vahausta kuin pinnoitteille, mutta ei varsinaista myllytystä muten kuin erikseen sovittaessa.

Vahauksen ja pinnoituksen välimaastoon menee Korrek Pro Ceramic TFC -sarjan Nanoseal 4K (200 euroa). Se kestää hyvin liuottimia ja kestää noin 15 tuhatta kilometriä. 4K:n saa samana päivänä takaisin, jos vain tuo auton aamulla. Koostumukseltaan 4K on synteettinen vaha. Kysy myös kevyttä kiillotusta 4K:n yhteydessä.