Pinnoitus ja kovavahaus

Kovavahaus ja auton pinnoitus kannatta tehdä säännöllisesti Cleanwheelsissä.

Kun puhutaan oikeasta autonhoidosta, puhutaan myös pinnoitteista. Ne ovat ajaneet vahojen ohi jo muutama vuosi sitten. Pinnoitteiden selkeitä etuja ovat liuottimienkestävyys ja hyvä pysyvyys. Naarmuuntumistakin ne kestävät jonkin verran paremmin kuin lakkapinta.

Vahojen kanssa pinnoitteilla ei ole kovin paljon tekemistä. Oikeastaan puhutaan enemmänkin lasimaisista tuotteista. Pinnoitteet muodostavat noin 2-10 mikrometriä paksun kalvon (lakan paksuus noin 50 mikrometriä) lakan päälle. Tätä kalvoa ei varsinkaan Nanolexin Si3D HD:n tapauksessa saa irti muuta kuin myllyttämällä. Samoin Korrekin Pro Ceramicc Tfc Cure on kestävää tavaraa ja sen eduksi lukeutuu etenkin syvä, peilimäinen kiilto. Kun haet näyttävyyttä ja pitkää kestoa, otat Curen. Kun haluat taas pitkää kestoa ja erinomaista suojaa kemikaaleja vastaan, otat Nanolexin.

Pinnoitteiden ja vahojen väliin menee Korrekin Pro -sarjan Nanoseal 4K. Se ei ole vaha, mutta ei täysiverinen pinnoitekaan. 4K voidaan laittaa naarmuisempaankin pohjaan, kun taas me ainakaan tässä talossa ei aleta oikeita pinnoitteita laittamaan jos ”pohjat” ovat huonoja.

Emme toki ole hylänneet perinteistä vahausta. Se on hyvä vaihteoehto sellaiselle, joka vahauttaa autonsa pari kertaa vuodessa. Vahat eivät kestä voimakkaita emäksisiä pesuaineita läheskään niin hyvin kuin pinnoitteet, jonka takia vahapintaa pitää uusia. Säännöllinen vahauttaminen on myös siinä mielessä järkevää, että vahauksen yhteydessä pesemme pinnasta pois kaikki piet, suolat, lentoruosteet ym. Pinnalle tehdään siis syväpuhdistus ennen vahausta.