Pinnoitus (ja vahaus)

Kovavahausten sijaan teemme erilaisia pinnoituksia

”Wax is dead” ajatellaan yhden pinnoitusmerkin parissa. Periaatteessa niille on paikkansa ainakin hifistelyautonhoidossa ja näyttelyhommissa, mutta käyttöautoihin niitä ei täällä enää laiteta. Tarjolla on nykyään huomattavasti parempia tuotteita joiden käyttöön olemme siirtyneet. Perinteisiä kovavahauksia emme siis enää tee, koska niistä on aika ajanut ohi.

Nyt valittavissa on seuraavat tuotteet maalipinnan suojaksi

  1. Pesun yhteydessä laitetettava Polymatrix (kesto noin 4-7 tkm ja hinta 65)
  2. Noin 15 tkm kestävä sealant (alkaen 200 euroa)
  3. Täysiveriset keraamiset pinnoitteet (Uusin autohin alkaen 550).

Keraamiset pinnoitteet

Vahojen ja pinnoitteiden erona on pesuaineiden ja kilometrien kestävyys. Vahapohjaiset autonhoitoratkaisut kestävät yleensä aineesta ja hoitomenetelmistä riippuen joistakin kuukausista korkeintaan noin vuoteen. Hyvät pinnoitteet taas kestävät helposti kymmeniä tuhansia kilometrejä, esimerkiksi asentamamme Korrek Pro Ceramic TCF -sarjan huipputuote Cure on kestänyt taksikäytössä yli 50 000 kilometriä. Kotimaisesta Curesta voit lukea tarkemmin valmistajan sivuilta täältä: Cure-tietoa.

Autonhoidon pohjatyöt

Aine kuin aine, mitä parempiin pohjiin se päästään asentamaan, sitä paremmin ja pidempään se toimii siinä. Pohjatyöt eivät tarkoita vain noin tunnin kestävää perusteellista pien,- raudan,- ja suolapoistavaa pesua, vaan usein myös pienten mikronaarmujen poistamista pinnasta.

Noin 15 tkm kestävää  pinnoituskäsittelyä varten mikronaarmuja ei tarvitse poistaa eli autoa myllyttää, mutta kyllä se aineiden pinnassa pysymistä auttaa. Täysiveriset, kovan luokan piioksidipohjaiset pinnoitteet (kuten Cure) puolestaan ovat sen verran laadukkaita maalipinnan suojausaineita, ettei niitä laiteta ilman kiillotusta (=myllytystä) käytetyn auton maalipintaan muuta kuin aivan erityisissä poikkeustapauksissa.

Myllytyksessäkin on monta tasoa. Kaikille tasoille on yhteistä, että kiilto lisääntyy ja auringossa ja parkkihallissa näkyvä mikronaarmu vähenee. Läheskään aina kaikkia naarmuja ei tarvitse poistaa. Kiillotustyöt sovitaan aina projektikohtaisesti. Tyypillisesti auton pelkkään myllytykseen menee aikaa 4-20 tuntia.

Noin 15 tkm kestävät sealant-suojakäsittely

Tämä on hyvä kausikäsittely kuljettajalle, joka haluaa pitää autostaan säännöllisesti huolta. Ostamalla tämän palvelun (alkaen 200 euroa) autosta poistetaan pesuvaiheessa piki, lentoruoste, suola ym. epäpuhtaus. Pinta siis syväpuhdistetaan, jolloin sealant-pohjainen kevytpinnoite tarttuu siihen paremmin. Käsittely kuivumisineen kestää noin päivän, joten auto pitää saada aamusta työn alle ja sen voi hakea vielä samana päivänä.

Näin käsitelty auto kestää hyvin myös liuotinpesuja toisin kuin esimerkiksi perinteiset luonnonvahat. Etenkin talvella käytetään kovia aineita pesuun suolan poistamiseksi. Luonnonvahat eivät yleensä kestä näitä pesuja kovin hyvin, mutta tarjoamamme käsittelyt kestävät!

Cure