Maalipinnan kiillotus

Myllytyksen ja kovavahan jälkeen auto näyttää lähes uudelta.

Maalipinnan kiillotus eli myllytys tarkoittaa pienten mikronaarmujen poistamista lakasta. Näitä naarmuja voit nähdä tummissa autoissa etenkin keväällä ja kesällä kovassa auringonpaisteessa. Tällaiset mikronaarmut tulevat maalipintaan harjakoneista sekä lumiharjasta. Myös väärät käsinpesumenetelmät vaurioittavat tehokkaasti lakkapintaa.

Naarmut saadaan pois kiillottamalla lakkapintaa. Tällöin lakassa olevat mikronaarmut hioutuvat pois palauttaen auton alkuperäisen värin ja antavan sille väristä riippuen syvän kiillon. Esimerkiksi mustat autot saadaan myllytyksellä kiiltämään enemmän kuin uutena.

Huonosti tehdyn myllytyksen jäljiltä liikenteessä näkee auringonpaisteessa autoja, joissa on ns. ajojälkeä sekä hologrammeja eli mikronaarmuja. Nämä syntyvät kun poistetaan paljon naarmua nopeasti. Jos työskennellään huonoilla valoilla tai ei edes yritetä viimeistellä, on tuloksena tällaista karseaa hologrammijälkeä. Viimeisteltyä työnjälkeä varten käytämme paljon viimeistelykoneita (Rupesin epäkeskokoneita) sekä erikoisvaloja, jolla löydämme hologrammit (Scangripin valot.)

Myllytysten jälkeen pintaan laitetaan joko vaha tai pinnoite asiakkaan toivomuksen mukaisesti.

Toimenpide sisältää

  • Ajoneuvon liuotinpesu.
  • Pienpoisto maalipinnasta
  • Lentoruosteen poisto maalipinnasta
  • Tarvittaessa ”savetus”
  • Koneellinen kiillotus sopivalla aineella, koneella ja laikalla.
  • Myllytystahnojen poisto
  • Koneellinen viimeistelyhionta sopivalla aineella, koneella ja laikalla.

Myllytys työnä on sellainen, että siihen voi käyttää aikaa kaikkea tunnista useisiin päiviin. Kiillon palauttava ja noin 50 prosenttia naarmuista poistava kiillotus kestää reilun puoli päivää ja maksaa alkaen 295 euroa sisältäen vahauksen. Noin päivässä saadaan jo suurin piirtein 80 prosenttia pois naarmuista. Jos autossa on yhtään enemmän naarmua, on tämä ns. 2-step oikea vaihtoehto (alkaen 450 vahalla). Oikein priimaa kun haetaan, kiillotetaan autoa pari päivää, jolloin siitä saadaan lähes naarmuton, hinta on tällöin alkaen 600 sisältäen vahan.

Kun naarmua aletaan poistaa kunnolla, kannattaa harkita pinnoitteita vahan sijaan. Hintalappu nousee, mutta samalla saa pintaan aineen, joka on taksikäytössä kestänyt noin 50-60 tkm (enemmänkin hyvällä huolenpidolla) ja takseja kuitenkin pestään koneessa, käsin, harjalla ja vaikka millä muulla.