Maalipinnan kiillotus

Myllytyksellä voi päästä ylimaalausta vastaaviin tuloksiin

Myllytys, naarmujen hionta, glossaus, kiillotus, maalipinnan parantelulla on monta nimeä. Lyhyesti ajatuksena on kiillottaa maalipintaa niin, että auringossa ja parkkihallissa näkyvät pienet mikronaarmut vähenevät tai häviävät kokonaan.

Monenlaisia kiillotuksia

Maalipinnan kiillotukseen menee aikaa poistettavan naarmun määrästä, lakkapinnan kovuudesta, auton koosta ym. johtuen noin 4-20 tuntia, jolloin työn hinta alkaa käytännössä noin 300 eurosta. Sillä saa jo alkuperäisen värin palautettua harmaaksikin muuttuneesta autosta.

Hintaan vaikuttaa myös millä auto suojataan kiillotuksen jälkeen. Vaihtoehdot pinnan suojaamiseksi ovat seuraavat

  • Polymeeripohjainen Korrekin Polymatrix, laskennallinen kesto noin kuusi kuukautta
  • Sealant-pohjainen kevytpinnoite, laskennallinen kesto noin 15 tkm (noin vuosi)
  • Piioksidipohjainen lasimaisen kalvon luova Pro Cure- tai Nanolex Si3d HD keraaminen pinnoite (kesto noin 50 tkm)

Muutakin kuin häikäisevää lopputulosta

Hyvin tehty kiillotus tasoittaa lakkapintaa ja saa auton kiiltämään enemmän kuin uutena. Mahtavan kiillon lisäksi myllyttämisellä on kuitenkin toinenkin merkitys. Poistaessaan naarmuja lakkapinnasta se tekee hiusnaarmujen rikkomasta pinnasta tasaisen ja luo hyvän tartuntapohjan pinnoitteille.

Tämän takia esimerkiksi käytettyä autoa ei koskaan pinnoiteta suoraan ilman myllytystä, vaan niihin tehdään aina tapauskohtaisesti sovittava kiillotus ennen pinnoitustyötä. Pinnoitteen laittaminen naarmuiseen pintaan on hyödytöntä, sillä pinnan ollessa rikkonainen pinnoiteaine ei toimi siinä kovin kauaa. Tässä kohtaa pohjatyöt ovat tärkeitä.

UKK: Jääkö kiillotuksesta hologrammeja tai ajojälkeä?

Tämä riippuu kiillotusmenetelmästä. Järki päässä epäkeskoneella ajaen ei jää kumpaakaan, kunhan kiillotustahna ja laikka valitaan oikein. Toisaalta naarmua saadaan pois nopeammin käyttämällä rajumpia leikkausmenetelmiä, jolloin jää hologrammia sekä ajojälkeä. Tällön täytyy viimeistelyyn käyttää runsaasti aikaa, jotta nämä jäljet saadaan pois. Oikotietä onneen ei ole, auton kiillotus on joka tapauksessa hidasta työtä.

UKK: Onko mustan auton myllyttäminen vaikeampaa kuin vaalean?

Tummissa väreissä naarmun ja sen poistumisen myllyttämisvaiheessa näkee paremmin kuin vaaleissa. Tämän takia vaaleissa väreissä pitää olla tarkempi, jotta saa naarmuja pois myllyttämällä. Toisaalta taas jos ei tiedä mitä tekee, mustista autoista saa aika hirveän näköisen kiillottamalla. Tämän ehkäisemiseksi hyllyssä pitää olla erilaisia epäkeskokoneita sekä tietysti paljon kokemusta alalta. Molempia löytyy.

Auton kiillottamisen vaikeus tai helppous ei siis riipu oikeastaan väristä vaan enemmänkin siitä miten kova lakkapinta on. Esimerkiksi saksalaisissa on tyypillisesti kovat lakat (samoin joissakin Toyotoissa ja Tesloissa) ja vastaavasti itämaisissa autoissa yleensä pehmeät lakat. Kovan lakkapinnan kiillottaminen kestää tietenkin huomattavasti pidempään kuin pehmeän.

epäkeskokone rupes myllytys