Erilaiset käsinpesut

Väärin tehty käsinpesu on huonompi vaihtoehto kuin koneellinen pesu

HUOM: Normaalit käsinpesut tehdään lähtökohtaisesti vain ns. ylläpitopesuina sellaisiin autoihin, jotka ovat täällä hiljattain pinnoitetuja.

Käsinpesu tehdään mikrokuituisella pesukintaalla paneeli (esim. lokasuoja, konepelti, ovi jne.) kerrallaan ja välissä kinnas tietenkin huuhdellaan. Tämä vähentää pesusta syntyvien mikronaarmujen määrää. Jos maalipinta on hyvä, kuivataan pinta ns. ”open hose” menetelmällä. Mikrokuituliinoja käytetään joka tapauksessa kuivaamisessa.

Normaali ylläpitopesu maksaa 35 euroa.

Polymatrix-pesu on käsinpesu, jossa pestään etukumimatot ja ovenvälit sekä pintaan laitetaan Polymatrix-vaha. Polymatrix kestää auton mikronaarmuista ym. riippuen 3-7 tkm ja on kaiketi paras tällä hetkellä markkinoilla olevista ns. wash coat -vahoista.

Talon henkilökunta tykkää käyttää tätä oman kalustonsa ylläpitoon. Helppo laittaa pesun yhtydessä ja hylkii likaa pitkään. Tämän pesun yhteydessä ei poisteta pikeä, suolaa, lentoruostetta yms.

Polymatrixpesu kustantaa 80 euroa.

Auton pesu itse ei ole rakettitiedettä, mutta muutamaan perusvirheeseen siinä voi sortua, joka johtaa nopeasti maalipinnan naarmuttamiseen mikronaarmuille. Omatoimisille pesijöille löytyy Cleanwheelsin youtube-kanavalta autonhoitoa koskevia videoita ja oppaita auton hoitoon. Kanavan videot löydät täältä: Autonhoitovideoita

Vaahdotusta tarvitaan auton esipesuun.

Sisäpuhdistus

Sisäpuhditus Cleanwheelsistä silloin tällöin pitää auton raikkaana.

Sisäpuhdistuksen tehtävä on tietysti tehdä autosta kuljettajalle ja matkustajalle viihtyisä. Käytännössä ehdottomasti kysytyin sisäputsimme muoto on sellainen, jossa kivet imuroidaan, pölyt pyyhitään ja ikkunat pestään. Käymme läpi myös esimerkiksi ikkunanostimen napit ym. kolot. Käytännössä tällaiseen menee aikaa puolesta tunnista tuntiin.

Tarvittaessa järeämmätkin sisäpuhdistukset onnistuvat. Jalopuiden naarmut voidaan poistaa kiillottamalla, penkit voidaan irrottaa jne. jne. Tällaiseen sisäpuhdistukseen menee jo vajaan päivän verran aikaa.

HUOM: Ajoneuvosta olisi hyvä poistaa sisäpuhdistustyön ajaksi mahdollisimman paljon irtotavaraa, näin pääsemme käsiksi kaikkiin likaisiin paikkoihin.

 

Pesu ja noin puolen tunnin sisäpuhdistus kustantaa yhteensä 80 euroa.

Toimenpide sisältää:

  • Penkkien ja lattioiden imurointi.
  • Takakontin imurointi.
  • Ikkunoiden pesu sisältä.

Maalipinnan kiillotus

Myllytyksellä voi päästä ylimaalausta vastaaviin tuloksiin

Myllytys, naarmujen hionta, glossaus, kiillotus, maalipinnan parantelulla on monta nimeä. Lyhyesti ajatuksena on kiillottaa maalipintaa niin, että auringossa ja parkkihallissa näkyvät pienet mikronaarmut vähenevät tai häviävät kokonaan.

Monenlaisia kiillotuksia

Maalipinnan kiillotukseen menee aikaa poistettavan naarmun määrästä, lakkapinnan kovuudesta, auton koosta ym. johtuen noin 4-20 tuntia, jolloin työn hinta alkaa käytännössä noin 300 eurosta. Sillä saa jo alkuperäisen värin palautettua harmaaksikin muuttuneesta autosta.

Hintaan vaikuttaa myös millä auto suojataan kiillotuksen jälkeen. Vaihtoehdot pinnan suojaamiseksi ovat seuraavat

  • Polymeeripohjainen Korrekin Polymatrix, laskennallinen kesto noin kuusi kuukautta
  • Sealant-pohjainen kevytpinnoite, laskennallinen kesto noin 15 tkm (noin vuosi)
  • Piioksidipohjainen lasimaisen kalvon luova Pro Cure- tai Nanolex Si3d HD keraaminen pinnoite (kesto noin 50 tkm)

Muutakin kuin häikäisevää lopputulosta

Hyvin tehty kiillotus tasoittaa lakkapintaa ja saa auton kiiltämään enemmän kuin uutena. Mahtavan kiillon lisäksi myllyttämisellä on kuitenkin toinenkin merkitys. Poistaessaan naarmuja lakkapinnasta se tekee hiusnaarmujen rikkomasta pinnasta tasaisen ja luo hyvän tartuntapohjan pinnoitteille.

Tämän takia esimerkiksi käytettyä autoa ei koskaan pinnoiteta suoraan ilman myllytystä, vaan niihin tehdään aina tapauskohtaisesti sovittava kiillotus ennen pinnoitustyötä. Pinnoitteen laittaminen naarmuiseen pintaan on hyödytöntä, sillä pinnan ollessa rikkonainen pinnoiteaine ei toimi siinä kovin kauaa. Tässä kohtaa pohjatyöt ovat tärkeitä.

UKK: Jääkö kiillotuksesta hologrammeja tai ajojälkeä?

Tämä riippuu kiillotusmenetelmästä. Järki päässä epäkeskoneella ajaen ei jää kumpaakaan, kunhan kiillotustahna ja laikka valitaan oikein. Toisaalta naarmua saadaan pois nopeammin käyttämällä rajumpia leikkausmenetelmiä, jolloin jää hologrammia sekä ajojälkeä. Tällön täytyy viimeistelyyn käyttää runsaasti aikaa, jotta nämä jäljet saadaan pois. Oikotietä onneen ei ole, auton kiillotus on joka tapauksessa hidasta työtä.

UKK: Onko mustan auton myllyttäminen vaikeampaa kuin vaalean?

Tummissa väreissä naarmun ja sen poistumisen myllyttämisvaiheessa näkee paremmin kuin vaaleissa. Tämän takia vaaleissa väreissä pitää olla tarkempi, jotta saa naarmuja pois myllyttämällä. Toisaalta taas jos ei tiedä mitä tekee, mustista autoista saa aika hirveän näköisen kiillottamalla. Tämän ehkäisemiseksi hyllyssä pitää olla erilaisia epäkeskokoneita sekä tietysti paljon kokemusta alalta. Molempia löytyy.

Auton kiillottamisen vaikeus tai helppous ei siis riipu oikeastaan väristä vaan enemmänkin siitä miten kova lakkapinta on. Esimerkiksi saksalaisissa on tyypillisesti kovat lakat (samoin joissakin Toyotoissa ja Tesloissa) ja vastaavasti itämaisissa autoissa yleensä pehmeät lakat. Kovan lakkapinnan kiillottaminen kestää tietenkin huomattavasti pidempään kuin pehmeän.

epäkeskokone rupes myllytys

Pinnoitus (ja vahaus)

Kovavahausten sijaan teemme erilaisia pinnoituksia

”Wax is dead” ajatellaan yhden pinnoitusmerkin parissa. Periaatteessa niille on paikkansa ainakin hifistelyautonhoidossa ja näyttelyhommissa, mutta käyttöautoihin niitä ei täällä enää laiteta. Tarjolla on nykyään huomattavasti parempia tuotteita joiden käyttöön olemme siirtyneet. Perinteisiä kovavahauksia emme siis enää tee, koska niistä on aika ajanut ohi.

Nyt valittavissa on seuraavat tuotteet maalipinnan suojaksi

  1. Pesun yhteydessä laitetettava Polymatrix (kesto noin 4-7 tkm ja hinta 65)
  2. Noin 15 tkm kestävä sealant (alkaen 200 euroa)
  3. Täysiveriset keraamiset pinnoitteet (Uusin autohin alkaen 550).

Keraamiset pinnoitteet

Vahojen ja pinnoitteiden erona on pesuaineiden ja kilometrien kestävyys. Vahapohjaiset autonhoitoratkaisut kestävät yleensä aineesta ja hoitomenetelmistä riippuen joistakin kuukausista korkeintaan noin vuoteen. Hyvät pinnoitteet taas kestävät helposti kymmeniä tuhansia kilometrejä, esimerkiksi asentamamme Korrek Pro Ceramic TCF -sarjan huipputuote Cure on kestänyt taksikäytössä yli 50 000 kilometriä. Kotimaisesta Curesta voit lukea tarkemmin valmistajan sivuilta täältä: Cure-tietoa.

Autonhoidon pohjatyöt

Aine kuin aine, mitä parempiin pohjiin se päästään asentamaan, sitä paremmin ja pidempään se toimii siinä. Pohjatyöt eivät tarkoita vain noin tunnin kestävää perusteellista pien,- raudan,- ja suolapoistavaa pesua, vaan usein myös pienten mikronaarmujen poistamista pinnasta.

Noin 15 tkm kestävää  pinnoituskäsittelyä varten mikronaarmuja ei tarvitse poistaa eli autoa myllyttää, mutta kyllä se aineiden pinnassa pysymistä auttaa. Täysiveriset, kovan luokan piioksidipohjaiset pinnoitteet (kuten Cure) puolestaan ovat sen verran laadukkaita maalipinnan suojausaineita, ettei niitä laiteta ilman kiillotusta (=myllytystä) käytetyn auton maalipintaan muuta kuin aivan erityisissä poikkeustapauksissa.

Myllytyksessäkin on monta tasoa. Kaikille tasoille on yhteistä, että kiilto lisääntyy ja auringossa ja parkkihallissa näkyvä mikronaarmu vähenee. Läheskään aina kaikkia naarmuja ei tarvitse poistaa. Kiillotustyöt sovitaan aina projektikohtaisesti. Tyypillisesti auton pelkkään myllytykseen menee aikaa 4-20 tuntia.

Noin 15 tkm kestävät sealant-suojakäsittely

Tämä on hyvä kausikäsittely kuljettajalle, joka haluaa pitää autostaan säännöllisesti huolta. Ostamalla tämän palvelun (alkaen 200 euroa) autosta poistetaan pesuvaiheessa piki, lentoruoste, suola ym. epäpuhtaus. Pinta siis syväpuhdistetaan, jolloin sealant-pohjainen kevytpinnoite tarttuu siihen paremmin. Käsittely kuivumisineen kestää noin päivän, joten auto pitää saada aamusta työn alle ja sen voi hakea vielä samana päivänä.

Näin käsitelty auto kestää hyvin myös liuotinpesuja toisin kuin esimerkiksi perinteiset luonnonvahat. Etenkin talvella käytetään kovia aineita pesuun suolan poistamiseksi. Luonnonvahat eivät yleensä kestä näitä pesuja kovin hyvin, mutta tarjoamamme käsittelyt kestävät!

Cure

Istuinten puhdistus

Istuinten puhditus Cleanwheelsissä tuo raikkautta sisään autoon. Penkkien pesu erityisellä istuinpesurilla. Istuinten kuivaus sähkölämmittimillä.

Limu kaatuu penkille, lapsi oksentaa, penkissä on muuten vain tahroja yms. Unohda puhdistusvaahdot tässä vaiheessa, niillä on vain hyvä levittää likaa, mutta et saa sitä pois. Kunnon puhdistukseen pitää olla kunnon välineet, me käytämme lian pois imevää tekstiilipesuria.

Penkin kuivuminen käy kesällä auringonpaisteessa melko nopeasti. Kylmällä kaudella kuivatamme penkkejä ylimääräisillä lämmitimillä, jolloin täydellinen kuivuminen kestää useita tunteja. Tämä kannattaa huomioida varatessaan aikaa penkkien pesuun. Toki auton saa ajoon heti pesun jälkeenkin, suojaamme penkit istuinsuojalla ja pääset peppu kuivana matkalle.

Kysy myös tekstiilipinnoitusta. Kun istuin on puhdas, se voidaan pinnoittaa paremmin likaa hylkiväksi. Likaista ja rasvaista istuinta ei kannata käsitellä.

Yksittäisen penkin pesu on 30 euroa (emme tosin kuivata sitä tällä hinnalla vaan saat istuinsuojan ja auton heti mukaan. Henkilöauton kaikkien penkkien pesu on 95 ja suojapinnoituksen kanssa 150.

Istuinten puhdistus

Toimenpide sisältää:

  • Penkkien pesu erityisellä istuinpesurilla.
  • Istuinten kuivaus sisätilalämmittimillä.
  • Penkin ollessa märkä annamme mukaan istuinsuojan.

Uudet autot

Uuden auton suojaus on parempi kuin hyvä idea.

Hankitko uuden auton ja nyt mietit minkälaista suojaa siihen pitäisi laittaa?

Yleensä auton lähtiessä tehtaalta maalipinnan mukana kulkee hyvin nimellinen vaha jos sitäkään. Tämä vaha luovuttaa suojausarvonsa parin ensimmäisen pesun yhteydessä jolloin autossa on pelkkä lakka maalia suojaamassa. Paljaaseen lakkapintaan taas tarttuu lika, piki, yms herkästi ja pysyy siinä tiukasti. Pelkkä lakkapinta ei hylji likaa kovin tehokkaasti, sen sijaan kaikki epäpuhtaudet tarttuvat kyllä tiukasti kiinni kun välissä ei ole suojaavia aineita.

Mikäli etsit hyvää suojaa uudelle autollesi, valitset käsittelyn joka kattaa seuraavat suojaukset.

  • Auton maalipinnnan keraaminen pinnoitus
  • Kiveniskukalvot kriittisiin kulutuskohtiin
  • Lasipinnoite
  • Vannepinnoite
  • Tekstiili/nahanhoitoaine

Hinta vaihtelee autokohtaisesti. Toki pakettia voidaan myös räätälöidä juuri sinun tarpeisiin.

Noutopalvelu

Noudamme ja palautamme auton tai muun ajoneuvon 50 km säteellä Cleanwheelsistä

Auton pinnoitukset, kiillotukset ja muut työt vaativat usein monen tunnin tai päivien työskentelyä. Joskus kyydin järjestäminen tänne paikan päälle voi olla haasteellista, joten tarjoamme tähän ratkaisuksi noutopalvelua.

Voimme hakea auton joustavasti noin 100 kilometrin säteeltä pientä korvausta vastaan. Auto ovelta, auto ovelle, mikäs sen kätevämpää. Soita tai lähetä viesti ja kysy tarkemmin.

 

Nouto ja palautus kustantaa 20-60 euroa riippuen kuinka kaukaa kulkupeli haetaan.

Cleanwheels noutopalvelu

Yrityksille

Ei liukuhihnatyölle, kyllä yksilölliselle autonhoidolle

Etenkin aikaisemmin teimme paljon yhteistyötä autoliikkeiden kanssa täyskunnostusten muodossa. Sittemmin autoliikeyhteistyö jäi pois ja nyt keskitymme 100 prosenttisesti yksityisasiakkaisiin. Tusinafixejä tästä talosta ei siis kannata kysellä.

Muutoin yritysten kanssa tehdään paljon yhteistyötä, tässä muutama esimerkki.

  • Leasing-yhtiöiden laskutukset
  • Vakuutusyhtiötyöt (Esim. uudelleen curetus maalauksen jälkeen.)
  • Muu yhteistyö yritysten kanssa.

Yhdistelmäpaketit

Kun tuo auton puhdistukseen, kannattaa sekä ulko- että sisäpuoli hoidattaa samalla kertaa.

Pesu ja sisäpuhdistus

Kuten kaikki tiedämme (ainakin lapsiperheelliset), auto sotkeentuu myös sisältä hyvin herkästi. Pesun yhteydessä kannattaa siis harkita olisiko myös pienelle sisäpuhdistukselle tarvetta pesun yhteydessä.

Esimerkiksi puolen tunnin sisäpuhdistus ja käsinpesu maksaa 80 euroa ja siinä ajassa saa usein auton yleissiistiksi eli enimmät kivet pois lattialta, ovenvälit kuiviksi, ikkunat pestyä ja pinnat pyyhittyä pölyistä.

Kevytpinnoitus ja sisäpuhdistus

Tämä on hyvä paketti käyttöauton kausihuolloksi. Pintaan laitetaan kevypinnoite, joka kestää normaalikäyttöä noin 15 tkm eli suurin piirtein yhden vuoden ajot normaalikäytössä. Sisältä auto käydään läpi hieman tarkemmin, jolloin siellä on mukava matkustaa ja ikkunoistakin näkee kunnolla läpi.

Käsittelyyn on hyvä varata noin työpäivä pinnoitteen kuivumisen takia, työ maksaa 280 euroa.

Kevytpinnoitus, penkkien pesu ja sisäpuhdistus

Työ sisältää muutoin samat kohdat kuin edellä,  mutta kevytpinnoituksen ja sisäpuhdistuksen lisäksi auton istuimet myös pestään tekstiilipesurilla tai vastaavasti nahkapenkit puhdistetaan ja käsitellään nahanhoitoaineilla.

Työ kestää penkkien ja pinnoitteen kuivumisen takia noin työpäivän.

Koneellinen kiillotus ja pinnoitukset

Oikein hyvä koneellinen kiillotus korjaa pinnan pienet mikronaarmut, jolloin pinnasta tulee uudenveroinen ja kiiltävä. Tällöin tosin pinnassa ei ole enää mitään suoja-aineita, joten hyvin pohjatöiden jälkeen pitää valita mitä pintaan laitetaan suojaksi. Paras vaihtoehto on täysiverinen keraaminen pinnoite (Pro Cure tai Nanolex Si3d HD), jolloin pinta kestää hyvin hoidettuna vuosia. Hyvä vaihtoehto on myös vuoden kestävä kevytpinnoite.

Kiillotukseen kuuluu joka tapauksessa aina vähintään Polymatrix-ohutkalvopinnoite maalin suojaksi.

Henkilöauton kiillotus on alkaen 290 euroa.

Auton myyntikunnostus

Ajattelitko myydä autosi? Haluatko sen kiiltelevän kuten vaihtoautoliikkeiden ajoneuvot? Silloin sille kannattaa tehdä täydellinen myyntikunnostus, ostaja ihastuu autoosi ja setelit vaihtavat omistajaa hyvinkin nopeasti.

Täydelliseen myyntikunnostukseen kuuluu auton käsinpesu luukkujen välejä myöten, täydellinen sisäpuhdistus penkkien pesuineen, moottorin pesu, maalipinnan koneellinen kiillotus sekä tietenkin kevytpinnoitus. Sopimuksesta voidaan autoon laittaa kevytpinnoitteen tilalle keraaminen Nanolex- tai Cure-pinnoite, mikä tietenkin ennestään parantaa menopelisi kiiltoa ja nostaa sen suojaustasoa.

Auton täydellinen myyntikunnostus kustantaa 490 euroa.