Audi R8, kevyt kiillotus ja vaha

Tässä alkaa olla jo auton oloa ja näköä. Eat the dust.

Kuvan näköinen auto tuli naapurikaupungista työn alle yhtenä kauniina kesäpäivänä. Pakko heti kärkeen myöntää vannoutuneena BMW-kuljettajana, että tässä tapauksessa ovat VAG-konsernin Audi-osaston suunnittelijat onnistuneet enemmän kuin hyvin. On nimittäin kaikessa kauneudessaan enemmän kuin sulavalinjainen ja hyvännäköinen auto. Kehtaisin ajella itsekin.

Audissa oli lähtökohtaisesti suhteellisen hyvä maalipinta, mutta se oli hyvin rasvaisen oloinen. Tämä kielii säilytyksestä puun alla. Omistaja olikin yrittänyt vahata autoa, mutta oli onneksi lopettanut vahan jämähdettyä heti ensi vedoista alkaen. Tiedossa oli siis vähän suurempaa pintaremonttia.

Kaikki alkaa tietenkin pesuista. R8 uitettiin hiilivetyliuottimessa (poistaa pikeä, suolaa ja mahlaa) sekä raudanpoistoaineissa (poistaa nimensä mukaisesti rautaa maalipinnalta). Näitä ennen tietenkin pesut voimakkailla liuottimilla, jotka poistavat yleislikaa tehokkaasti. Senkin voitte muuten uskoa, että pienelle harjalle (brush) oli töitä tällaisessa autossa. Pieniä koloja oli vaikka muille jakaa jonne kinnas ei kunnolla sovi, mutta harja sopii. Kyykistelläkin sai ihan huolella painepesurin kanssa, auto nimittäin on oikeasti matala.

Kun pinta oli pesty ja savetettu, oli etenkin katto vieläkin rasvaisen oloinen. Eipä hätää. Leikataan lakasta osa pois eli kiillotetaan maalipintaa. Välineiksi valikoituivat Rupesin lhr 15 es (=huippuepäkeskokone), laikaksi saman valmistajan vihreä laikka (=eli ”keskileikkaava” laikka) ja kiillotustahnaksi Koch Chemien keskileikkaava tahna F05. Keskileikkaava yhdistelmä toimii hyvin kevyisiin kiillotuksiin. Syvempää mikronaarmua vielä jää, mutta naarmua myös lähtee paljon ja pinnan mikroskooppiset epätasaisuudet tasoittuvat.

Hyvä kiillotustahna-laikka -yhdistelmä on löytynyt ja kiillotus on alkanut.

 

Kevyessäkin kiillottelussa on tärkeää, että joka paikasta saadaan suht tasaisesti poistettua naarmua. Tätä varten pakissa pitää olla kiillotuskoneita myös sellaisiin paikkoihin, joihin ei normaalisti käytettävillä koneilla pääse. Meillä on noihin vähän vaikeampiin ja kaarevimpiin paikkoihin käytössä pari pienempää kiillotuskonetta, niistä kuvassa toinen.

 

Kotikiillotuksia tekee pienemmälläkin kalustolla, mutta kunnon kiillotukseen tarvitaan helposti 2-3 erilaista konetta.

 

Tämän Audin tapauksessa etenkin katto oli haastava rasvaisuuden takia. Koitin kiillottaa sitä vähän pidempään ja eri aineilla, mutta rasvaisuus pysyi silti. Myöskään erilaiset rasvaa poistavat aineet eivät vaikuttaneet siihen toivotusti. Tämä jäi kysymysmerkiksi, koska naarmua poistui, mutta rasvaisuus ei poistunut. Eli mahlaisuus  oli todella tiukkaan sitoutunut kattoon. Kyllä katosta niin hyvä tuli, että siihen pystyi vahan laittamaan, mutta itse en ollut täysin tyytyväinen.

Huomasitko herneet katolla? Ne ovat kiillotustahnaa. Toinen puoli katosta on jo kiiloteltu.

Kun auto oli kiillotettu, se vielä huuhdeltiin myllyjäämien poistamiseksi ovenväleistä ym. Ne ovat aika ikävän näköisiä, jos auto muuten näyttää hyvältä. Huuhtelun jälkeen olikin vahauksen vuoro. Vahaksi valikoitui hyvin kiiltoa ja suojaa tarjoileva Hi-Temp Paste Wax. Fussoakin joskus käytämme, mutta sen ongelma on rasvajäljet, joita mustiin autohin jää todella, todella herkästi.

Tästä ikkunasta omistajan on hyvä käydä katsomassa millä auto liikkuu. Aijai, on herkkua.

 

Vahan buffauksen eli poispyyhinnän jälkeen autoon tehtiin vielä pieni sisäpuhdistus. Ikkunat pestiin, kivet imuroitiin ja pölyt pyyhittiin. Lopuksi renkaisiin taiottiin vähän kiiltoa ja sitten olikin aika jo hakea auto maantielle. Aikaa tähän pieneen projektiin kului kaiken kaikkeaan noin työpäivän verran, vähän reilu eli 8-9 tuntia.

Kommentointi suljettu